We hebben ze al een tijdje teruggevonden …de verloren groenten en we doen met z’n allen uitermate ons best om ‘gezond en eerlijk’ te koken. Bezig zijn met voeding is een echte trend geworden en daar kan ik me wel in vinden.
Meer nog, naast heuse foodie ben ik nogal fan een ongecompliceerde keuken waarbij je met enkele ingrediënten een leuk en lekker gerecht op tafel tovert. Dat brengt ons naadloos bij het geliefde onderwerp van menig topchef, nl ‘het product’. Peter Goossens heeft er -als ik me niet vergis- een boek over geschreven. Producten van goede herkomst en kwaliteit maken of kraken een gerecht en dat maakt dat er een hedendaagse queeste aan de gang is naar de ultieme appel, bloemkool of het eerlijk stukje vlees.
Wat mij betreft is, dat verzamelen van de juiste basisproducten een niet te versmaden onderdeel van de culinaire ervaring. Het bezoeken van topadresjes en artisanale bedrijfjes waar ze met veel bezieling en overgave werken aan hun geliefde product, is iets waar ik graag mijn vrije vrijdagnamiddag aan opoffer. Onlangs is daar een discipline aan toegevoegd. Ik had er ooit wel al iets over gelezen en gehoord maar eindelijk is het ook in mijn regio een feit, nl. de wekelijkse boerenmarkt!
Ik probeer het concept met de nodige luister te beschrijven: stel je een gezellige, overdekte markthal voor. Overal ontwaar je sfeervol verlichte kraampjes met een aantrekkelijk assortiment. Het aanbod varieert van seizoengroenten en -fruit tot zelfgemaakte pickles, rijstpap en ‘vegan’ schotels. Overal staan boeren/producenten enthousiast uitleg te geven over hun producten. De formule werkt! De klanten happen toe-letterlijk en figuurlijk. Er is immers geen enkele commerçant die zijn waar zo vlot en hartstochtelijk aan de man kan brengen als diegenen die er hun kennis, kunde en geduld hebben ingestoken. Stel dat je dan toch een kritische of liever gezegd een geïnteresseerde klant bent dan kan elke vraag over herkomst en maakproces rekenen op een vakkundig antwoord en bij wijlen een lyrisch verhaal over terroir of biologische teelt. De proevertjes doen de rest. Het geeft een mens instant het gevoel dat hij het verschil maakt.
Al die gelukzaligheid en tevens de steeds zwaarder wordende boodschappentas kunnen best vermoeiend zijn maar ook daaraan is gedacht! Bij het binnenkomen van de markt is een heus caféetje ingericht. Daar kunnen bezoekers bekomen van al dat korteketenshoppen. Je kan er een streekbiertje of biologisch fruitsapje nuttigen. Een leuke bijkomstigheid is dat de marktganger aan geen enkel kraam zijn geldbeugel moet bovenhalen. Afrekenen gebeurt bij het buitengaan aan een centrale kassa. Aan elk kraam worden de aankopen op de kaart gescand die de klant bij het binnenkomen krijgt aangeboden. Die digitale toepassing ondersteunt een ontspannen winkelervaring of hoe de moderne techniek bijdraagt tot de revival van een onvervalste relatie tussen producent en consument.